AI Land Citizens projekt je u kojem je sudjelovalo 19 učitelja i 68 grupa razreda iz Hrvatske, Turske, Rumunjske i Tunisa. Projekt su osmislile i pokrenule učiteljica Informatike Jasminka Belščak, izvrsna savjetnica iz OŠ Petrijanec i učiteljica Engleskog jezika Ozgen Sahin Bektas iz Kastamonu Bilim Sanat Merkezi, Turska, a u projekt su se aktivno uključili i učenici trećih i četvrtih razreda naše škole koji polaze izbornu nastavu Informatike.
Ciljevi projekta bili su upoznavanje učenika s konceptima, alatima i primjenom umjetne inteligencije te promicanje odgovornog i etičkog ponašanja na internetu putem digitalnog građanstva. Kroz projekt je promicana kreativnost i suradnja učenika što je rezultiralo stvaranjem uradaka koji su pokretani umjetnom inteligencijom – digitalne knjige i pjesme. Neki od važnijih ciljeva bili su razvijanje kritičkog mišljenja kod učenika, razvijanje kompetencija korištenja AI besplatnih alata te podizanje svijesti o odgovornoj upotrebi umjetne inteligencije i njezinom utjecaju na društvo.
Čitav projekt bio je podijeljen po aktivnostima, a za svaku aktivnost trebalo je odraditi određene zadatke.
Aktivnosti projekta:
- Put do otkrića – umjetna inteligencija se budi
- definiranje pojma umjetne inteligencije
- digitalna privatnost i zaštita osobnih podataka na mreži (predstavljanje bez osobnih podataka, putem avatara)
- izrada logotipa projekta putem AI alata
- Put do mašte
- upotreba generatora teksta umjetne inteligencije za stvaranje priče
Rezultat: digitalna knjiga izrađena u Canvi – suradnički uradak svih partnera na projektu.
- Prijelaz na komunikaciju – Glasovi budućnosti
- pomoću odabranih AI alata učenici su osmišljavali slogane i pretvarali govor u tekst, a tekstualne slogane prikazivali su kratkim videozapisima generiranim u alatima AI video, Giz.ai ili Deep.ai
- Prijelaz na suradnju
- stvaranje himne projekta putem Wooclap oblaka i alata SUNO
- Umjetnost s algoritmima
- stvaranje umjetničkih djela pomoću alata Deep Dream Generator ili Google Deep Art
- korelacija s intelektualnim vlasništvom, autorskim pravima i etičkom upotrebom digitalne umjetnosti
Kroz navedene projektne aktivnosti učenici su razvili svijest o odgovornoj upotrebi alata umjetne inteligencije, ali i spoznaju da umjetna inteligencija mijenja svaki aspekt života te da uz odgovornu upotrebu može znatno doprinijeti obavljanju svakodnevnih aktivnosti. Učenici su posebno ponosni na suradnju s učenicima partnerskih škola.
Službena komunikacija projektnih aktivnosti odvijala se na engleskom jeziku, a projekt je trajao od studenog 2024. – svibnja 2025.
Projektne aktivnosti s učenicima je provela učiteljica Informatike Martina Kos – Grabar.
Tekst i fotografije: Martina Kos – Grabar